Dan worden we niet ‘groen’, hé.

Ik wou eens weten of ik me ook zonnepanelen kon permiteren. Zeker nu de certificaten van 310 naar 90 zakken vanaf augustus, was het de moeite om eens te onderzoeken.

Dat mijn schoonbroer sedert kort in de branche werkt was dus leuk meegenomen. Hij is verleden week langs gekomen met zijn baas en electicien om de boel eens te komen bekijken. Alles zag er hoopvol uit : 11 of 11 panelen die 2/3 van mijn verbruik zouden genereren, het ene jaar 2 het volgende 3 certificaten en ik had net genoeg spaarcenten.

Na nog eens goed opmeten en bekijken blijkt dat het toch niet zal lukken : het plat dak ligt te diep ! Zeker nadat een stomme onverlaat de scheidingsmuur heeft verhoogd – zonder toestemming ! Aan de andere kant is er ook een muur en schouw. Ze zouden er maar 5 kunnen leggen die maar voor 80 % kunnen genereren. Conclusie :  de investering is het niet waard !

Er was eerst sprake van geweest dat die op mijn (nog te bouwen) garage zouden komen. Al die huizen in de woonwijk zullen supergroen -nulenergie- zijn. Het noemt dan ook het Kyoto Park. Elke wooneenheid zal voorzien zijn van zonnepanelen, of wat dacht je ? Zo zou ik er ook ‘krijgen’. Dat ‘krijgen’ moest nog besproken worden.

Blijkt nu, volgens een recent artikel in de krant, dat ze er eindelijk – 4 jaar na datum – in september of oktober zouden aan beginnen. Natuurlijk te laat voor de nog hoge certificaten …

Pff ! Dan worden we (nog) niet ‘groen’, hé.

10 thoughts on “Dan worden we niet ‘groen’, hé.

  1. weet niet goed, soms denk ik dat er niet echt genoeg info gegeven word:
    is het dak sterk genoeg? ook bij een zware sneeuwval? (gewicht)
    hoeveel is het rendement nog na 2 jaar? hoeveel kost het onderhoud en reinigen?
    waar moet je ermee naartoe eens ze versleten zijn? en hoeveel zal dat dan kosten?
    zal de brandweer nog willen/kunnen blussen bij brand?
    van één ding ben ik al praktisch zeker: dat na het gebruik het verwijderen en afvoeren serieus geld zal gaan kosten. die zonnepanelen zijn een serieuze boom geweest, als die zowat een beetje tegelijkertijd zullen versleten zijn zullen de taksen er waarschijnlijk wel komen. nu weten ze zelfs nog niet goed wat ze ermee moeten aanvangen…

    • Ons dak is zeker sterk genoeg, dat weet ik zeker. Van de andere vragen weet ik het antwoord ook niet goed. Dat de afgedankte panelen een zware belasting voor het milieu zijn, is wel al geweten.

  2. Er is ook sprake dat je dan toch zou moeten betalen voor de ‘transport’ van elektriciteit die je te veel hebt. Bij crisis zijn de regeringen veel minder vrijgevig voor de bevolking en dan moet zelfs heel veel wijken.
    Wel gelezen dat er in Brugge 3 laadpunten zijn voor het opladen van oa elektrische fietsen – gratis tot september. Er komt nog één op de markt speciaal voor elektrische fietsen. Daarvoor zou je al eens met de fiets naar het centrum rijden hé. 😉

    • We betalen al voor transport : de electriciteit die bij ons binnen komt. Ze kunnen ons toch geen 2 keer laten betalen ? Of wacht … natuurlijk wel ! 😦
      Goed dat er (gratis) oplaadpunten zijn maar het duurt enkele uren voor mijn fiets terug opgelaten is …

Plaats een reactie