Toneel, maal 2.

We zijn 2 avonden na elkaar naar het toneel geweest. Beide waren steengoed en toch zeer verschillend.

Woensdag in de Stadsschouwburg : ‘De Ideale Man’ van het NTGent & Nationale toneel, met fantastische acteurs. De enige die ik kende was Frank Focketyn. Het stuk gaat over een politicus die zijn fortuin en daardoor zijn hoge positie heeft verworven door een ‘misstap’. Zijn vrouw vind hem de ideale man omdat ze niets weet van zijn ‘vergissing’. Zijn geheim dreigt uit te komen en dan gaan de poppen aan het dansen … Dat het decor ook een rol speelt was zeer verrassend en leuk.

tn_IMG_5020

Voor meer foto’s en hoe mijn schat het heeft ‘gezien’ : www.stadsomroep.com

 

Gisteren was het in het MAZ te doen. ‘Giovanni’ zou iets aparts worden. Het was afgesproken dat we eerst zouden getoond worden van waar en wanneer mijn liefste het best zou foto’s nemen tijdens de voorstelling. Daarom mochten we al in de zaal terwijl de actrices hun stemoefeningen aan het doen waren. Eén ‘oude’ vrouw knikte ‘goeiedag’ en ik knikte terug en keek vlug weg want ik wilde niet storen. Ze deed me denken aan Julie Walters maar het kon haar niet zijn want die is een Britse en dit stuk werd geschreven door Johan Heldenbergh en werd gebracht door Compagnie Cecilia. Pas toen het stuk al bezig was herkende ik haar stem : het was Joke Devynck ! We hadden elkaar nog maar enkele maanden geleden gesproken op het Filmfestival in Oostende. Mijn schat vond het zeer grappig. Achteraf ook Joke.

Giovanni is geschreven op rijm, in het dialect en ‘schoon’ Nederlands, gaat over 3 vrouwen, de tragiek van het leven en vooral de dood, liefde, de coureur Jempi Monseré, zijn zoon, de oudere vrouw haar huwelijk en zoon, haar zus en de zwangere nieuwe vriendin. Alles speelt zich af in de crémeri aan de kust die ook ‘Giovanni’ werd genoemd. Een uniek decor met een speciale opstelling van zitplaatsen voor het publiek. De schitterende actrices spelen en zingen de pannen van het dak !

Dit stuk speelt nog enkele dagen in het MAZ dus allen daarheen !

tn_IMG_5108-001

tn_IMG_5119-001

 

Ook weer (straks want hij is er nu nog aan bezig) meer foto’s en mijn schat zijn kijk op het stuk op www.stadsomroep.com .

6 thoughts on “Toneel, maal 2.

  1. toneel is niet vaak iets wat wij doen
    Er is elk jaar wel een voorstelling van de plaatselijke toneelbond hier, waar we gaan naar kijken, maar daar houdt het dan ook meestal bij op
    Muziekoptredens zijn meer mijn ding

    Mooi dat jullie zo genoten hebben, Mich!

Geef een reactie

