Red Star Museum – Antwerpen.

Omdat we meegewerkt hebben aan het maken van de film ‘Dance’ mochten we in preview het museum bezoeken. Hoera !

We hadden onze aankomst getimed met de sprekers en we waren er bijna in geslaagd. De eerste, Luc Verheyen, Project-coördinator, was al bezig toen we ons bandje om kregen, maar we hebben wel de complimenten van de regisseur Hans Opdebeeck kunnen in ontvangst nemen en we werden nieuwsgierig gemaakt door Philip Heylen, Schepen van Cultuur.

Dat het museum op de plaats is waar tussen 1873 en 1934 meer dan 2 miljoen (!) mensen uit heel Europa en omstreken in datzelfde gebouw werden geprocessed om naar Canada en Amerika te vertrekken, deed me kippenvel krijgen. Op vele plaatsen hang een bordje met : ‘Hier werden de reizigers …’

Het museum is opgevat als zou je zelf moeten/willen ontschepen. Er zijn zeer veel originele stukken te bekijken. Ook mensen die op filmpjes hun eigen ervaringen vertellen. Er is zeer veel te zien en te doen. Je kan er gerust meer dan 2 uur in rond lopen. Met op het einde de bijna 10 minuten durende film ‘Dance’.

tn_IMG_9638  tn_IMG_9647

tn_IMG_9678  tn_IMG_9721

Dit is zeker een aanrader !

Het museum is open voor het (hopelijk) grote publiek vanaf 28 september. Meer info op www.redstarline.be

Ik kom goed in beeld dus zoek me maar. Als dat geen reden is om het prachtige museum een bezoekje te brengen ! Of juist niet ? Ach, het is maar voor eventjes dat je me kan zien.😉

Op dinsdag 1 oktober start er op Canvas een 3-delige reeks over de Red Star Line. Wij zullen zeker kijken.

 

Hoe het met Nory is ? Ewel, we stellen het zeer goed ! ’s Morgens nemen we, met pijn in ons hart, afscheid van elkaar. Ze toont dat door in mijn grote tas te kruipen en voor mijn voeten te staan wanneer ik moet vertrekken. ’s Avonds zijn we zeer blij elkaar terug te zien. Ze komt dan afgelopen, ik neem haar op en ze drukt zich dan tegen me aan. Ze groeit als kool, kan overal gemakkelijk(er) op en bij, test haar grenzen, maar blijft toch mijn kleine, lieve schatje !

DSC_0081

DSC_0102

7 thoughts on “Red Star Museum – Antwerpen.

  1. Pingback: CafeSwa » smiley » Schitterende September Schrijvers

Geef een reactie

