De Dolfijntjes XL

Ze bestaan 20 jaar en wilden dat vieren met een tournee. Het eerste optreden/try-out was gisterenavond in de 4AD te Diksmuide en wij waren erbij !

Mijn schat had ervan gehoord of het ergens gelezen. Ja, hij zoekt/vind zoiets zeer vaak want daar houdt hij zich mee bezig. Ik klaag niet. En dus hebben we direct 2 tickets gekocht. Toen herinnerde ik me dat mijn vriendin en haar man ze ook eens wilden zien. Ik dus gebeld en ja, ze zagen het zitten dus nog 2 tickets gekocht. Toen mijn andere vriendin ervan hoorde wilde ze ook mee met haar man. Nog 2 tickets erbij. Toen belde de eerste vriendin of ik er nog aan 2 kon geraken want haar broer en lief wilden ze ook wel eens zien. Zo waren we opeens met 8 !

We zouden elkaar daar zien en elk met onze eigen auto gaan. Niet echt ecologisch, I know, maar wij roken in de auto – zij niet, de ene moest langer werken, de 3de auto zat wel vol.

Mia en Bob hebben mij daar feilloos naar toe gebracht, zonder omrijden, deze keer. Een grote parking om de hoek.  Een klein halfuurtje na vertrek stonden we aan de deur. Natuurlijk waren wij ruim op tijd en hadden zo nog tijd om ene te drinken voor het voorprogramma ‘Steven H’ zou beginnen. De Rodenbach was lekker.

We waren nog onze rit aan het bespreken toen de vrienden ook binnen kwamen. Er werd nog ene gedronken, de tickets werden terug betaald al bleef ik maar zeggen dat het niet moest, er werd gebabbeld en gelachen.

IMG_7052

Toen Steven H begon is mijn schat foto’s gaan nemen. Wij bleven waar we waren : hiphop-rap is niet echt ons ding. Nog meer drank, gebabbel en gelach.

tn_IMG_7155

Opeens was het 22 uur en we gingen naar de zaal. Die stond al goed vol maar ik laveerde me tussen de mensen tot we bijna vooraan konden staan. Zo was het goed.

En of het goed was !?! Ze waren schitterend ! Ze hebben enkele nieuwe nummers gebracht maar natuurlijk ook ouwe bekende. Voor Wim Opbrouck is het een kleine moeite om iedereen te laten meedoen. Wat we ook graag deden. ” ’t Zoad van ne moat kan geen kwoat ” werd oorverdovend mee gebruld. Maar ook “Vraag het aan … (de naam van hun manager)” en  “Everybody likes to play with Dick (de drummer noemt zo)”.

Wim Willaerts, of Cindy voor de vrienden, bespeelde zijn accordeon alsof hij ermee geboren was. Dick Van Hoegaarden sloeg bijna zijn drum aan stukken, Marc Hollevoet was subliem op de gitaar en Luc Byttebier stond duidelijk ook te genieten met zijn basgitaar. De XL-blazers en de extra percussionist maakten het plaatje volledig.

tn_IMG_7258 tn_IMG_7308

tn_IMG_7648 tn_IMG_7381

Ze hebben zich zeer aan hun playlist en het script gehouden, wat ik wel een beetje jammer vond. Gisteren waren ze een beetje te braaf : geen onmogelijke medleys. Ik heb liever dat Wim Opbrouck de Dolfijntjes mee neemt naar andere liedjes tijdens hun liedjes. Daarom dat ik ze zeker nog eens wil terug zien op het einde van hun tournee.

Mijn schat had een fotoalbum voor hen gemaakt met foto’s van de laatste 20 jaar. Dat mochten we achteraf, backstage, afgeven. De Wimmen waren er zeer tevreden mee. We kregen spontaan een knuffel en ik een zoen. Ik heb eventjes staan praten met Wim Willaert over zijn rol in ‘Wolven’ (Op je lijf geschreven ? Niet echt. Pff! – Wist ik wel. Dat bewijst welke goede acteur je bent !) en met ‘grote’ Wim over zijn ‘Nero’, dat hij zo de wereld van ‘echt’ theater voor me geopend heeft. Onze complementjes namen alle groepsleden dankbaar in ontvangst. Ze vonden ons ‘de fotografen’ zo lief dat we prompt elk een elpee kregen dat door iedereen gesigneerd werd. Ik sta telkens verwonderd hoe lief en down-to-earth die gasten zijn. Niks kapsones, geen dikke nek te zien ! Toen we weg gingen, kregen we nog een knuffel een zoen van de Wimmen. Met een ‘tot de volgende’ gingen we terug naar de bar om nog ene met de vrienden te drinken, maar die waren al weg. Tja, het was al ruim na middernacht en zij moeten vandaag werken …

Mia en Bob hebben ons vlot terug thuis gebracht. Vlug nog de poezen eten en een streel gegeven en wij gaan slapen. Moe maar zeer, zeer gelukkig !

6 thoughts on “De Dolfijntjes XL

Geef een reactie

