En op de zevende dag rustte Hij …

Dag 7 : Inhaaldag.

… en ik ook. Ik heb er een echte hekel aan om op zondag ergens naar toe te moeten of bezoek te ontvangen !

Dat komt nog voort uit de tijd dat ik ging poseren. Mijn leven zag er toen zo uit :

  • Ik werkte voltijds in de RVA.
  • Elke avond ging ik poseren van 18 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot 12 uur en van 13u30 tot 16u30 in de academie te Brugge !
  • De zaterdagavond was ik meestal te moe om nog iets te doen.
  • Ik probeerde veel uren te werken in de RVA (9 per dag) en die overuren op te nemen de vrijdagnamiddag, zo had ik tijd om mijn huis te kuisen.
  • Tussen werk en academie moesten de boodschappen gehaald worden.
  • Na 22 uur werd de was gewassen en gedroogd.

Dus wilde ik op zondag rust ! Dat was de enige dag dat ik in mijn zetel, voor de tv, kon blijven. Afgezien van eten klaar maken, deed ik niets ! Echt niets want ik was doodop !

Tijdens de schoolvakanties werden de banden met familie en vrienden weer aangehaald.

Ik heb dat zo verschillende jaren vol gehouden. Ik poseerde zeer graag, was blij dat ik het huis uit was, had weinig tijd om te eten, woog nog 53 kg en vond dat ik eindelijk niet meer dik was, maar was (thuis) ongelukkig.

Na een onderbreking van iets meer dan 2 jaar (nieuwe relatie, hij jaloers, samen smederij begonnen, relatie kapot, opnieuw moeten beginnen, geld nodig), heb ik dat leven weer opgenomen.

Gelukkig ben ik korte tijd later mijn huidige schat tegen gekomen. Hij was ook model dus konden we samen gaan poseren.

Na een jaar viel het werk weg in Brugge. Ik had juist mijn huisje gekocht ! We zijn toen naar ander poseerwerk gaan zoeken en gevonden in Roeselare, Knokke, Brugge (niet academie), Maldegem, Oostende,  … telkens enkele avonden. Er kwam een heuse agendaplanning aan te pas om te weten wanneer we naar waar moesten.

Gelukkig nam mijn liefste een groot deel van de huislijke taken op zich, omdat ik meer poseerwerk had dan hij.

Met het extra geld dat ik verdiende, en we wonen in een goedkoper huis, kon er eindelijk een kuisvrouw vanaf. Ik werkte toen ook maar 4/5 meer. Ik deed een bevorderingsexamen mee op het werk en slaagde. Met de loonsverhoging van die promotie verdiende ik eindelijk genoeg, om de boel hier draaiende kon houden, zonder nog te gaan poseren. Ik deed het toch niet meer graag, ik verveelde me dood, en niets is zo slecht als een model die daar tegen haar gedacht staat/ligt/hangt.

Zo heb ik stilletjes aan mijn leventje gekregen zoals ik het wil : mijn weekend begint ten laatste op donderdagmiddag. Ik heb de liefste schat van de wereld die heel veel taken van mij over genomen heeft, omdat hij dat liever doet dan ik. Ik kan ’s avonds, op werkdagen, al van 18 uur aan mijn pc zitten tot het tijd is voor tv. Geen weekendwerk meer maar pc van 10 uur tot het tv-tijd is. We gaan geregeld eens naar een optreden of voorstelling. We zien onze vrienden en familie op tijd en stond.

Moesten ze, zoals er sprake van geweest is,  mijn 4/5-dag afnemen, zou ik het zo oplossen dat ik toch niet meer voltijds moet werken. Als ik daardoor loonverlies zou lijden, zou ik het met minder doen en zaaien naar de zak.

Ja, ik heb elke week verschillende inhaaldagen en wil die zo houden.

Zo, de wijvenweek zit erop. Ik hoop dat jullie er iets aan hadden en dat ik het goed gedaan heb.

13 thoughts on “En op de zevende dag rustte Hij …

  1. Pingback: En op de zevende dag rustte Hij … | Wijvenblogs

  2. Mij lijkt ’t wel dat je dat goed hebt gedaan… aangezien je nog een extra dag hebt geschreven 😉
    Pffff zo’n druk leven als jij vroeger had, ’t zou niets voor mij zijn, ik heb wekelijks een heel aantal vrije momenten nodig want ben snel oververmoeid (vind ik zelf absoluut niet leuk). Wat moet er worden verstaan onder ‘poseren’? Zo naaktmodel voor kunstenaars?

    • Bedankt. 🙂
      Het was geen wonder dat ik veel in slaap viel tijdens het naakt poseren voor aspirant kunstenaars in het deeltijds kunstonderwijs in de verschillende scholen. Ik zou er nu ook niet meer tegen kunnen, hoor.

  3. zo lang stil staan voor een groep kunstenaars, ik mag er niet aan denken.
    Met mijn zittend beroep krijg ik het soms lastig laat staan ik weet niet hoe lang in dezelfde houding moeten.

    • Ach, blik op oneindig en wegdromen in je hoofd. Soms ook een dutje doen. 😉
      Ik deed het liefst snelschetsen : poses van 5 tot max 20 minuten. Soms moest ik 80 min + pauze + 60 min in dezelfde pose blijven en dat kon lastig zijn. De zaterdag was 2 keer dat. De laatste sessie was er soms teveel aan maar ik beet door want ’s avonds en de zondag was ik thuis. 🙂

Geef een reactie

