Ze zijn weer terug !

Ik zat hier zo maar enkele blogs te lezen toen ik beweging zag in de tuin. Toen zag ik ze opeens : de eksters zijn terug ! Hoera !

Door het kappen van de vele bomen en struiken, om het terrein klaar te maken voor de woonwijk die hier (ooit) komt, waren ze hun nestplaatsen kwijt. Verleden jaar heb ik geen enkele gezien. Ik vreesde al dat ze naar andere oorden waren verhuisd. Ik zie nu dat ze in de grote boom, die iets verder staat maar waar ik nog goed zicht op heb, een nest aan het maken zijn.

Dat ze bij ons in de tuin al eens komen neuzen zijn stemt me hoopvol. Ik zal weer bolletjes zilverpapier en alle blauwe dingen, die ik anders toch zou weggooien, op de terrassen leggen zodat ze het kunnen komen roven. Daar houden ze van en versieren hun nest ermee, weet ik.

Ik weet ook dat het verraders zijn : ze maken lawaai wanneer er iets of iemand te dicht bij hun nest komt en dat hebben jagers niet graag. Ik wel ! Ook dat ze gewoonlijk 2 nesten maken, een echt en een vals, zodat rovers en jagers moeten raden welk het echte is. Slim ! (Mijn vader was een jager.)

Ik hou van die vogels. Ze zijn zo brutaal en pikken op de kop van de poezen wanneer die te dicht bij hun nest komen. Ook doen ze scheervluchten. Je moet als vogel maar durven ! Prachtig om te zien. Ze zijn zo mooi van pluimen, toch veel mooier dan die vervelende kouwen (mijn mening). Ik vind ze sierlijk en elegant.

Tot ik zelf foto’s van deze prachtige vogels kan nemen, hier deze ‘geleende’ van het www …

  

6 thoughts on “Ze zijn weer terug !

  1. allez zeg, leer ik ’s een andere kant van je kennen!
    Ik kijk ook wel graag naar vogels. Vooral de valken wanneer ze aan het “bidden” zijn
    In onze tuin zie je meer spreeuwen en mussen, eksters vinden hier geen bomen. Bij de buren zitten die soms wel, en ook veel kraaien en duiven.

    Alvast een fijn weekend, Mich!

Geef een reactie

