Wat is drinken ?

Ik kom van heel het jaar niet buiten, enfin toch zo weinig mogelijk, om dan door de sneeuw te moeten om naar een theater stuk te gaan kijken ? Ja, ik ben goed gek ! Maar dat wisten de meeste van jullie al.

Waarom ik toch zo graag wilde gaan ? Het stuk is van Lazarus vzw, het collectief van en met Koen de Graeve en Günther Lesage. Dat Charlotte Vandermeersch (Red Sonja op tv) ook mee deed, was een bonus. Ik wilde vooral eens zien hoe Koen er nu uitzag na zijn grote gewichtsverlies voor de film ‘Tot altijd’.

Het was nog niet zeker hoe we zouden gaan. De Magdalenazaal is niet zo ver van hier dus zou het te gek zijn om Mia te nemen, zeker met het startenprobleem. Bleef over de fiets of te voet. Mijn schat vond dat er nog teveel ijsplekken op het fietspad waren en vertrouwde mij het niet, dus gingen we te voet.

Ik kan de tijd niet zeggen dat ik nog zo ver te voet heb gegaan, maar we zijn er geraakt zonder glijden of vallen. Het was koud maar eigenlijk viel het nog mee.

Na enig wachten mochten we binnen. We waren nog niet gezeten om er kwam iemand van de organistie, de cultuurfunctionaris van CultuurCentrum Brugge, naar ons toe om te zeggen dat er geen foto’s mochten genomen worden. ‘Dit is theater en de spelers willen het niet.’ Ok. Geen probleem. Is dit een boycot, of wa ? Dan geen foto’s, hé. Hun verlies !

We hebben het niet aan ons hart laten komen en hebben des te meer genoten van de voorstelling.

Ik wist niet wat te verwachten. Ik dacht dat het over een bende zuipende vrienden zou gaan maar was mis. Joris Vandenbrande speelt een zuipende, ontgoochelde privé-detective (een pédé, zoals hij zelf zegt) die de ene na de andere onmogelijke opdracht krijgt. Hij denkt er rijk van te worden (hij is niet goedkoop want hij vraagt 6 dollar per uur !) en aanvaardt ze allemaal. Zo moet hij de schrijver ‘Celine’ levend vinden, die meer van 100 jaar oud zou moeten zijn, voor Lady Death. Ook ‘de rode mus’ moet gevonden worden. Hij moet uitzoeken of Cindy vreemd gaat en nagaan of het domimante lief van een andere man soms geen alien is.

Dit alles werd gespeeld voor 4 man en een vrouw. De kledingwissels waren hilarisch (Koen met een lange blonde pruik op !), de live muziek en geluidseffecten schitterend en comisch.

We hebben geen antwoord gekregen op de vraag ‘Wat is drinken’ maar moest dat eigenlijk wel ? We hebben genoten van de acteerprestaties, gelachen met de situaties en dansjes, hen de ene fles na de andere zien leeg zuipen, … die 100 minuten zijn voorbij gevlogen !

Een aanrader voor wie eens iets anders wil zien !

We wisten over wat te praten op weg naar huis … te voet. Het was ondertussen veel kouder geworden maar we zijn nergens aan vast gevroren en zonder glijden of vallen thuis geraakt. Een perfecte avond !

2 thoughts on “Wat is drinken ?

Geef een reactie

