Spotjes : ze verlichten ons leven.

Vorige week was het zover, zoals ik al gevreesd had : de verlichting in de keuken werkte niet meer.

Nieuwe halogeenlampkes insteken bood geen oplossing en aan de schakelaar was ook niets dus kon het maar 1 ding zijn : de transformator was kapot. Geen probleem zou je zeggen en normaal zou ik je gelijk geven maar deze keer niet ! Dat ding zit namelijk achter het spanplafond !

Tijdens het plaatsen werd ons heel duidelijk gemaakt dat we, onder straffe van dood (kon ook iets minder geweest zijn), zeker nooit zelf mochten proberen om het plafond los te maken. Dus heb ik iemand van de firma  gebeld zodat ze een stukje kunnen komen los maken. Ze komen donderdag in de voormiddag. Gelukkig ben ik thuis.  Ik, zij of iemand anders, kan dan die verdomde transfo er van achter halen en het mag dan opnieuw opgespannen worden. Die omschakelaar (of een nieuwe) komt zeker niet maar op dezelfde plaats terug. Ik zal het onding wel ergens anders weg moffelen.

Nu, had ik een ander soort plafond laten steken (hyproc of plancetten), het zou ook een probleem zijn geweest om die er vanachter te krijgen. Mogelijks met meer schade en ongemak.

Ja, die spotjes aan staalkabeltjes zijn zeer mooi en geven veel licht … als ze werken.

6 thoughts on “Spotjes : ze verlichten ons leven.

  1. Die transfo’s zijn pure ellende, in mijn keuken ging er ook om de haverklap één stuk. Ondertussen bestaan er ook al spots die geen transfo meer nodig hebben, mijn neef electricien heeft daarvoor gezorgd. Spotjes geven misschien wel veel licht, maar toch ook maar onder de plaats waar ze hangen. Ooit vliegen ze bij mij (samen met de lelijke planchettenplafond) allemaal buiten.

    • Gelukkig zijn dat de enige die we hebben. Ja, ooit vliegen ze hier ook buiten, maar toen mijn schat hier kwam wonen wilde hij ze heel erg … Die zonder transfo zal ik eens onderzoeken. Bedankt voor de tip.

  2. Gruwel! Wij hebben al jaaaaaren geen werkende spots meer in de living. Ze hangen er nog wel, maar werken niet. Opgelost met een staande lamp, daar kunnen we wel de lampen van vervangen en die werkt dan terug.

Geef een reactie

