Mijn mening.

Mijn eigen, persoonlijke mening is dat er veel mag veranderen aan ons ‘sociaal systeem’. Ik weet dat onze voorouders op de barrikaden hebben gestaan om überhaupt een vangnet te krijgen, maar nu loopt het toch echt de spuitgaten uit !

We zitten met een verouderde bevolking, altijd minder werkmensen nodig om hetzelfde werk te doen, alle nepstatuten die weinig ‘opbrengen’, nog steeds een groot deel van wie er geen (of weinig) belastingen afgehouden worden op hun loon, alle premies, toeslagen en bonussen, …

En alles moet draaien op de kap van die weinig werkenden ? Geen wonder dat het onhoudbaar geworden is !

De werkloosheidsuikeringen blijven te hoog ! Hoe kan ik iemand overtuigen om (deeltijds) te gaan werken voor 50 euro per maand meer ? Dat het beter is voor hun pensioen ? Dat ze dan eindejaarspremie en vakantiegeld zullen krijgen ? Dat ze niet geschorst kunnen worden ? Pff. En de belastingen ermee weglopen zeker ?  Ik zou ook niet meer buiten komen, als ik eerlijk mag zijn.

Mijn oplossing is de volgende : de eerste 6 maanden uitkeringen zoals ze nu zijn maar dan zeer vlug, zeer veel verminderen zodat er werk moet gevonden worden om brood op de plank te krijgen. Of ze moeten naar het OCMW. Ook geen probleem want die krijgen meer subsidie. Wat niet als dop moet uitbetaald worden, zou kunnen. Maar de criteria van het OCMW is anders dan die van de RVA. Wij kijken naar de voorafgaande tewerkstelling en verder (bijna) niet. Het OCMW kijkt naar de volledige gezinssituatie. Dus een villa met 3 Porches voor de deur zou (veel) minder krijgen dan een ‘echte’ sukkelaar.

Ook de uitkeringen beperken in tijd, zoals bij onze buurlanden, vind ik prima.

De ‘wachtuitkeringen’ mogen helemaal weer verdwijnen. Ze komen uit school, hebben nog niets bijgedragen aan de maatschappij en krijgen geld ? Waarom ? Ik heb die maatregel altijd heel vreemd gevonden. Zo moedig je toch die jonge gasten niet aan om werk te zoeken ? 18 jaar en je ontvangt 500 euro terwijl je nog bij ma en pa woont. Mooi meegenomen, niet ?

Maar wie durft ?

Ik vermoed dat er weer halfslachtige maatregelen zullen genomen worden waar wij weer zeer veel werk zullen aan hebben en die (bijna) niets zullen opbrengen. Wedden ?

Ook vind ik dat alle Belgen gelijk zijn voor de Wet en dus IEDEREEN belastingen moet betalen op ALLE inkomsten ! Penningmeester ? Voorzitter ? Erelid ? Super grote bonus ? Ontslagpremie ? Alles op de belastingsbrief !

Maar geen enkele onderhandelaar zal in zijn eigen vel snijden, hé. Neen, wij, de gewone werkende mens, zal er wel weer moeten voor opdraaien …

Dju !

8 thoughts on “Mijn mening.

Geef een reactie

