IJs maar dan ook ijskoud !

Woensdag was de koudste dag van het jaar (tot dus ver) en juist op die dag kwamen ze met mijn nieuw schuifraam !

Het begon alweer goed : mijn schat had we vergeten wakker te maken. Ik had gevraagd om me zo rond 7u30 te komen wekken omdat de ‘mannen’ er om 8u – 8u30 zouden zijn. Zo had ik tijd om me te douchen, eventueel naar de (grote) wc te gaan, te ontbijten, samen het gordijn met roede af te nemen, nog een en ander te verplaatsen, …

Ik werd wakker om 8u01 ! Ik vlug een poes uit mijn bed geschopt, naar beneden gesukkeld, boos gebeld naar mijn schat, vlug naar de wc en douchen. Enfin, proberen te douchen want de boiler wilde niet aanslaan ! Soms heeft de boiler van die kuren, maar deze keer wilden geen van de gekende truukjes werken ! Ik stond erbij de roepen en te dansen van kolére ! Dan maar een kattewas in de keuken met warm water van het apart boilertje.

Vlug nog enkele dingen verplaatst, foto’s genomen (in geval van schade), ontbijten en wachten.

Iets voor 9 uur waren ze er. Oef ! Ik was klaar. Maar zonder warme douche had ik het niet echt warm. Het had geen zin om de kachel aan te steken dacht ik aangezien ze de schuifdeur zouden vervangen. Ik had het misschien toch beter eventjes laten opwarmen en mezelf ook, maar achteraf is het gemakkelijk praten.

Het was een heel gedoe om hun vrachtwagen door de gerijpte weide te krijgen tot achteraan onze tuin. Ik had ervoor gezorgd dat de hekkens open konden zodat ze het schuifraam in 1 stuk konden leveren.

© Micheleeuw

© Micheleeuw

Blijkbaar is communicatie ook niet in dat bedrijf hun sterkste troef want het werd toch in delen geleverd om ter plaatse gemonteerd te worden. Beter zo dan anders, hé.

© Micheleeuw

© Micheleeuw
Het uitbreken van de oude schuifdeur ging zeer vlot :
Het schuivend gedeelte uit nemen,

© Micheleeuw

en weg ermee,

© Micheleeuw

seals doorsnijden en glas eruit nemen,

© Micheleeuw

het hout doorzagen en afbreken,

© Micheleeuw

de rest van het kader er uit halen,

© Micheleeuw

en alles was eruit, in ongeveer een uurtje en, heel belangrijk : zonder schade  !
© Micheleeuw
Dan beginnen aan het nieuw.
© Micheleeuw
     Het profiel samenstellen en passen.
© Micheleeuw
Zien dat er enkele cm kalk moet afgeklopt worden.
 Het vast gedeelte erin plaatsen.
© Micheleeuw
Het glas binnen brengen deden ze zeer voorzichtig om geen scheur te maken in mijn spanplafond.
© Micheleeuw
Het schuifgedeelte erin en het glas.
Alles werd opgespoten met schuim en sillicone. De klink en het slot werd als laatste gemonteerden alles was klaar ! Tijd voor inspectie.

© Micheleeuw

 

 

 

Aangezien ze steeds hun afval weg veegden moest er achteraf niet veel opgekuist worden. Terwijl zij het plastiek een veegje gaven, kon ik me eindelijk nuttig maken door al eens met de stofzuiger rond te lopen.

© Micheleeuw

Er restte hen alleen nog de hordeur te plaatsen en ze hadden gedaan.

© Micheleeuw

Toen ze klaar waren kon ik ein-de-lijk de kachel aan steken en de boel terug opwarmen. Ikzelf heb het pas terug warm gekregen tegen dat ik ging slapen !

© Micheleeuw

Ik ben zeer tevreden ! Het is een grote verbetering : meer glas dus klaarder, veel minder onderhoud, ook schuift het nu naar binnen en een hordeur die zit zoals het moet. Hoera !
5 thoughts on “IJs maar dan ook ijskoud !

  1. Een goed jaar geleden (toen was het superkoud) zaten wij in gans het huis zonder ramen omdat ze nieuwe kwamen steken.

    Maar je merkt het verschil uiteraard super goed!!!!

    Het ziet er mooi uit en zo’n propere werkmannen zeg! 🙂

  2. Nee, vooral geen beschadigingen aan het plafond, want dat was toch een paar jaar geleden al helemaal geprepareerd, niet? Of vergis ik mij nu?

    Schoon raam, daar ga je geniet van hebben.

  3. Pingback: Bedankt, lieve Weergoden. « Mich & co.

Geef een reactie

