Deugden des levens.

Deze heb ik gekregen van Margo en aangezien ik een braaf meiske ben, heb ik aanvaard en beloofd het tot een goed einde te brengen. Ze heeft het zelf uitgevonden, straf van haar, maar zelf niet ingevuld …

Hoe beleeft u de 7 deugden des levens in uw mind en dagelijkse leven?

  • Voorzichtigheid [Prudentia] (verstandigheid, wijsheid)

Deze heb ik dikwijls aan mijn laars gelapt door oa. met ongekende paarden op wandeling te gaan rijden of met mijn brommer te gaan crossen in de sneeuw op het verlaten kruispunt, … Met ouderdom komt niet alleen wijsheid maar ook voorzichtigheid heb ik ondervonden want mijn vege lijf herstelt niet meer zo vlug en vergeeft zo’n zonden niet meer zo gemoedelijk. 😉

  • Rechtvaardigheid [Iustitia] (rechtschapenheid)

Dat is me ingegeven met de papfles ! Ik kan niet tegen onrecht en vele van mijn ruzies, vechtpartijen en discussies waren/zijn het gevolg van het feit dat ik voor iemand in de bres spring. Het is sterker dan mezelf en ik denk dat ik nooit zal veranderen.

  • Zelfbeheersing [Temperantia] (gematigdheid, matigheid)

Daar heb ik zeer weinig van gekregen. Ik heb een zeer kort lontje en doe meestal voor ik denk, met alle gevolgen. Al moet ik zeggen dat ik me nogal kan inhouden als het op snoepen aankomt, soms.

  • Moed [Fortitudo] (sterkte, vasthoudendheid, standvastiheid)

Aangezien ik al reeds vanop jonge leeftijd alle grote beslissingen zelf en alleen neem, vind ik mezelf best moedig. Eens ik een beslissing genomen heb, laat ik niet meer los tot ik het verkregen heb. Ik hoop dat ik in een noodsituatie ook het nodige zal doen om mijn medemens en -dier te helpen.

  • Geloof [Fides]

Ik heb mijn eigen ideeën over leven & dood en wat er op volgt. Ik kan niet geloven in een Bovenmachtig Wezen die ons zo laat moorden en vernielen. Moest Hij/Zij er toch zijn dan verwacht ik zeer veel uitleg als ik Hem/Haar zie !

  • Hoop [Spes]

Een mens kan niet leven zonder hoop. Waar ik op hoop is dat ik nog heel lang zo verder kan doen zoals ik bezig ben want ik ben best gelukkig hoe ik alles geregeld gekregen heb.

  • Naastenliefde [Caritas]

Ik help waar nodig maar niet door te storten op een of andere rekening voor de ‘arme negertjes in China’. Ik doe/geef liever direct waar ik vermoed dat het echt zal helpen. Ik geloof ook heel erg in : God helps those who help themselves, waarmee ik bedoel dat je eerst zelf iets moet ondernemen om uit die benarde situatie te komen en dan (pas) ik geef ook een duwtje.

Zoals opgedragen nomineer ik ook 3 bloggers om dit stokje op te nemen, geheel vrijblijvend natuurlijk. De gelukkigen zijn : Stef, Madame en Menck. Have fun en leef jullie maar eens goed uit !

6 thoughts on “Deugden des levens.

  1. Dat zal iets voor na mijn lange en goed gevulde weekend zijn, vermoed ik (Die zon! Die blauwe lucht!). Ik kan nu al verklappen dat een en ander er toch danig anders zal uitzien dan jouw invulling.

  2. Maar Michke toch, ik hebbekik dat niet zelf uigevonden, die deugden bestaan al eeuwen :- )
    Ikzelf zal er mij ook wel eens aanzetten, maar ‘k ben nog volop in de zonden nu, de deugden zullen voor later zijn. Mwoeha.

  3. @ Menck :
    Neem je tijd en bedankt voor het aanvaarden.
    Dat is toch de bedoeling ? 🙂
    @ Stef :
    Graag gedaan. 😉
    @ Margo :
    Veel plezier ! 😀
    @ Linn :
    Merci. Niemand houd je tegen om het ook te doen. Feel free ! 🙂

  4. Pingback: Uit naastenliefde « KIELZOG

Geef een reactie

