Storm en regen voorspeld ?

Plaatstelijk, zeiden ze. Kan hevig zijn, zeiden ze. Er kan veel water vallen, zeiden ze. Ewel, dat plaatselijk was bij ons !

Gaan we dan eens vroeg slapen, zo rond 23 uur. Kan ik de slaap niet vatten omdat het te plakkerig is van de warmte. Ik ben dan maar opgestaan om een washandje nat te maken en me zo, hier en daar waar het meest nodig was, wat af te koelen. Val ik dan eindelijk in slaap. Word ik wakker om 1u15 omdat ik dacht dat de poezen bleven lopen met hun nageltjes op het laminaat. Kom ik tot de vaststelling dat het water door het plafont van de slaapkamer druppelt en dat het dat is wat ik hoor. Spring ik uit bed om een kader af te nemen. Ga ik naar beneden om dweils te halen. Glij ik bijna uit in het water dat onder het (open) raam staat. Blijf ik enkele seconden staan om me te laten afkoelen voor de regen en doe dan pas het raam dicht. Kom ik beneden en merk dat het ook in de living binnenregent (op de pas geschilderde muren !). Begint mijn schat bijna te paniekeren. Blaf ik orders uit : Neem de dweils ! Verdeel ze over de plaatsten waar water binnen komt ! Smijt een handdoek achter de zetel. Neem die kader eraf ! Pas op dat je niet valt ! … Lopen de poezen bang voor onze voeten. Is het aan het donderen en bliksemen alsof het einde van de wereld gekomen is. Sta ik grijnzend te kijken door de venster naar al de natuurgeweld en vind het prachtig. Zucht ik eens diep en ga terug naar bed om 2 uur. Troost ik nog de poezen. Val ik daarna binnen enkele minuten in slaap. Word ik ruw gewekt door de wekker om 6u10.

Deze morgen viel het nog allemaal mee : de dweils buiten gehangen om te drogen. Geen schade aan de muur of het laminaat. De tuinplanten hebben water gehad (en hoe !) en staan allemaal nog recht. De poezen zijn het al vergeten. Gehoord dat er in de Limburg veel meer schade was …

13 thoughts on “Storm en regen voorspeld ?

  1. Amai, dan had ik precies nog geluk, hier alleen wat water in de gang achter de voordeur. Was al eens gebeurd bij hevige regen.

    Ivm de blogmeeting: ik kende Chelone niet (enfin, voor zover je in deze context over ‘kennen’ kan spreken) maar ben nu dus gaan lezen en moet dringend bijlezen.
    Ik zou graag meegaan maar ik kan niet, zit op dat moment in verdere oorden. Spijtig, was graag meegegaan met je!

  2. Ik kreeg al het angstzweet in mijn handen bij het lezen van jouw relaas! Gelukkig liep het goed af… Juist na al jullie opknapwerken!
    Gisterenavond was het hier om 21u reeds donker. Dreigende onweerslucht, geen lovertje wind, beklemmend weer! Alsof de hel zou losbarsten… Eric had nog een afspraak om 21u45 en liet mij ‘zitten’, wetende dat ik bang ben… Hij was nog maar net de deur uit en het begon fel te bliksemen. Dat heeft lang geduurd maar een echt zwaar onweer hebben we niet gehad. Wat gerommel, een paar fikse miniwolkbreuken (goed voor de bloemen en de groenten)… Alleen héél veel bliksem. Later op de avond las ik op de gewestelijke tv dat de Westhoek en Brugge getroffen waren door hevig noodweer, alsook weer de provincie Limburg.
    Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je niet in die brokken gedeeld hebt!

  3. De hoosbuien waren alhier ook niet te onderschatten. De talrijke bliksems die elkaar in razendsnel tempo opvolgden, waren bovendien ronduit indrukwekkend. Mijn vijvers traden ei zo na buiten hun oevers, maar van binnenshuise waterellende bleven we gelukkig gespaard.
    Vandaag schijnt de zon weer volop. De tuin herademt.
    Anyway, blij dat je geen schade hebt opgelopen.

  4. @ Zapnimf :
    Jammer dat het zo laat was of ik bleef kijken. 🙂
    @ Elke :
    Best dat je nergens anders water binnen krijgt : een dweilke leggen en gaan slapen. 😉
    Ja, jammer. Misschien de volgende. In verre oorden zal het ook wel leuk zijn. 😉
    @ Veerle :
    Je kan er toch niets aan veranderen dus kan je er evengoed van genieten. 😀
    @ Madameblogt :
    Een/mijn man paniekeert vlugger dan ik. Met zo’n weer gebeurt het vaak : ik weet al wat gedaan. 😉
    @ Annemie :
    Ja, gelukkig geen schade.
    Niet leuk als je niet op je gemak bent.
    Gisteren is het voorbij getrokken en zijn we zonder voorzorgen kunnen gaan slapen. Bedankt. 🙂
    @ Menck :
    Ik vond het ook prachtig om te zien en goed voor de tuin.
    Blij voor jullie dat het enkel buiten was.
    Thanks.

  5. Water binnen in huis krijgen lijkt me niet erg leuk.
    Ik vind bliksem ook fascinerend, trek de gordijnen open om te kunnen kijken. Maar ik trek wel alle elektrische aparaten uit.

  6. Juist al dat werk gedaan en dan binnenregenen. Tsss… ik zou er niet zo kalm onder blijven en zeker niet naar het onweer gaan staan kijken! Ben daar veel te bang voor 😦
    Hier heeft het ook wel heel hard geregend maar het klank- en lichtspel viel nog mee…

  7. @ Zeezicht :
    Ik laat alles zelfs zitten : zo fatalistisch ben ik. 🙂
    @ Moekemicheline :
    Wat kan je eraan doen buiten dweilen leggen ? Paniekeren helpt geen zier.
    Gelukkig voor jou ! 😉

  8. Verdekke toch. Ik zit hier al kweetniehoelang uit te kijken naar een hevig onweer en wat krijg ik hier in dat boerengat? 3 druppelkes en verder alleen maar een zinderende hitte dat ’t nie schoon meer is.
    Ik ga klacht indienen!

Geef een reactie

