Zeg toch ‘Neen’, Guido …

Juist, ik ben er weer in geslaagd om iets te beloven dat zal doen ook, maar niet van harte. ‘Hoe kun je nu zo stom zijn ?’, zeg ik achteraf tegen mezelf, maar het is te laat. Ik heb ‘Ja’ gezegd …

Ik ben aan het opruimen om naar huis te gaan. Mijn telefoon begint StarTrek, The Next Generation te spelen. Ik denk : ze bellen. Iemand heeft me nodig. Ik zie op het schermke dat het Anne-Sophie is van de Cohiba.

  • Ik : Met Micheleeuw. Dag meisje.
  • Zij : Ben je thuis ?
  • Ik : Neen. Ik ben nog op mijn werk maar zal er rond 17 uur zijn.
  • Zij : Ik heb een probleem. Ze hebben de bloezen, die het personeel zal dragen op het 5-jarig bestaan feest, gebracht en ze moeten een beetje gestreken worden …
  • Ik : Euh …
  • Zij : Ik heb echt geen tijd om dat er nog bij te doen. Zou jij het zien zitten ?
  • Ik : Euh …
  • Zij : Als je niet wilt moet je het zeggen, hé. Geen probleem. Dan vraag ik het aan iemand anders. Ik zou wel niet weten wie, maar kom …
  • Ik : Euh. Hoeveel zijn het er ?
  • Zij : 20. Maar er moet echt niet veel aan gedaan worden, hoor. Alleen de rug misschien een beetje ?
  • Ik : Euh. Ok. Ik zal het wel doen. Ik spring binnen en kom ze ophalen.
  • Zij : Je bent een lieve schat ! Tot dan !

Ik klap mijn telefoon dicht en denk : zeg toch ‘neen’ ! Hoe is het mogelijk ! Zo moeilijk is dat nu toch niet. Ik geef al een blogmeeting op voor dat feest en nu dit. Hoe stom kan je zijn ?

Je moet weten dat ik voor mezelf niets strijk. Ik heb er een gloeiende hekel aan en kleed me er naartoe. Mijn schat strijkt zelf zijn hemden. Hij was het zo gewoon toen hij nog alleen woonde en ik heb het niet overgenomen.

Ze was al aan het zwaaien terwijl ik de auto nog aan het parkeren was. Ik ga met haar mee naar binnen. Zij maar zeggen wat een schat ik ben. Dat ze nog zoveel moet doen tegen de 31ste. Dat ze gek aan het worden is. Ik vraag en krijg de bloezen. Ik bekijk ze en merk dat alleen de rug strijken er niet zit, maar zeg niets. Ik spreek af dat ik ze de dag van het feest terug zal brengen. (Zo geeft ik mezelf wat tijd om het te doen.) Waarop …

  • Zij : Dat is schitterend ! Breng ze dan gelijk mee als die mannen van de video hier zijn.
  • Ik : Euh. Wat bedoel je ?
  • Zij : Ewel. Wanneer zij hier alles komen installeren kom jij met je video camera zodat ze je kunnen tonen hoe het aangesloten kan worden.
  • Ik : Euh. Filmen ?
  • Zij : Ja, je zou toch met je video camera filmen ? Alles komt rechtstreeks op de schermen en wordt direct op dvd opgenomen. Je zal wel met kabels verbonden zijn, maar het zal wel lukken, hé.
  • Ik : Euh. Ja, zeker … Zeg, ik ga nu maar want het begint zwaar te wegen en ik wil naar huis … moe, weet je wel … lange dag … Tot later !

Ik, een zeef als geheugen, herinner me wel nog dat ze gevraagd had of we een digitalecamera hadden maar ik kan me niet voor de geest halen beloofd te hebben dat ik zou filmen. Het is leuk om foto’s te nemen van de optredens en sfeerbeelden te trekken. De gebruikelijke ‘trek ons ook eens’ kan er ook nog bij, maar de hele tijd met een camera-met-kabels door die massa proberen te geraken, is iets totaal anders. Zal ik wel tijd hebben om een Rodenbach te drinken ? Mijn schat heeft al gezegd dat HIJ het NIET doet ! Foto’s wel, camera niet. Ik heb er niet echt ervaring mee en vrees dat het op niets zal trekken. Plus : ik zwijg niet en al mijn gemompel zal er weer op staan, zoals op de vakantiefilmkes. Rechtstreeks op dvd ? Die schijf zal het bekijken niet waard zijn : bibberbeeld, te vlug draaien, verkeerd zoomen, … Maar ik heb ‘Ja’ gezegd, dus zal ik het proberen, schaap als ik ben.

Dat het haar ver-schrik-ke-lijk veel Rodenbach’s zal kosten, staat al vast. 😉

14 thoughts on “Zeg toch ‘Neen’, Guido …

  1. Oooo, daar heb ik maar 1 comms op te geven:

    GE ZIJT ZOT!!!

    Ik durf rapper NEEN te zeggen zenne!!! Moh kind toch, waar begint ge aan… Allez, anderzijds hebt ge dan een plaats in de hemel enzo verdiend door die goeie daad, da’s ook al wat :D:D

  2. “Je moet niet hoor, maar ik zou niemand anders weten…”
    Dàt, Micheleeuw, dat heet emotionele chantage.

    “Je gaat toch filmen?” Terwijl je dat niet had toegezegd, dàt, Micheleeuw, heet druk.

    Zeg toch nee… ’t is veel gemakkelijker op een ander dan bij jezelf. Zeeeeeer ambetant.

    Ik strijk zelf ook niks, dan is een excuus toch vlug gevonden?
    “Ik kan niet strijken, thuis doe ik het ook nooit.”

  3. @ Blah :
    Ik WEET het ! Het heeft zeer lang geduurd voor ik ‘neen’ kon zeggen op de vraag of ik wou komen poseren.
    Voor die plaats in de hemel doe ik het niet, wel om te helpen. 🙂
    @ Zapnimf :
    Ik WEET het ! Ze komt alleen vragen als ze echt in nood zit. Ze is nog jong en doet het zo goed. Ik krijg altijd gratis bier … 😉

  4. Ik zal maar niet veel zeggen want ik kan ook heeeeel moeilijk nee zeggen. Het staat ergens in mijn woordenboek onder de kleine lettertjes.

  5. Prachtige schets van hoe een goed mens toegeeft om te helpen.
    Ik ken dat gevoel, dat je nadien je haren uit je hoofd zou kunnen rukken, zo kwaad op jezelf omdat je je hebt laten ompraten, omdat een ander erin slaagt om je te laten doen waar je eigenlijk totaal geen zin in hebt.
    Dat ze al maar een vat Rodenbach bestelt, je hebt het dik verdiend!

  6. Ik heb die avond bezoek en ik kan dus ook niet naar de blogmeeting maar ook niet naar de Cohiba. Alwaar ik jouw werk niet zal kunnen bewonderen. Werk waar je NIET om gevraagd hebt en dat je NIET beloofd hebt. Een mens zou voor minder ambetant worden…

    Dat strijken, tot daar aan toe, maar dat filmen… Ik zou toch zeggen dat je dat niet ziet zitten en dat het op niks zal trekken. Dat je foto’s wil nemen maar niet wil filmen. En rap. Dus niet uitstellen tot de laatste dag of ze zitten in de shit. En jij nog meer. Daar kan zelfs geen vat rodenbach tegenop!

    Eerlijk gezegd: ik zou dat dus ook aan mijn been hebben…

  7. 20 bloezen! Ik zou echt niet graag aan je strijkplank staan! Dat moet een hele bak Rodenbach opbrengen. Maar niet ineens uitdrinken hé 😀

  8. Ja, neen zeggen is niet makkelijk indien je de vrager sympathiek vindt. Bij deze een suggestie om in de toekomst ‘neen zeggen’ te vermijden: strijk en film zo slecht dat ze je het nooit meer vragen 😉

    Zo vroeg een vriendin me ooit de kok-outfit voor haar man te strijken omdat ze dat, naar eigen zeggen, zelf niet kon. Het was een heel stugge witte stof en strijken doe ik ook maar eens om de drie maanden. Resultaat: ze heeft het me nooit meer gevraagd. En het ergste van al: ik had mijn best gedaan 😦

  9. Nee zeggen kan je trainen. Beeld je vooraf situaties in waarin je nee wil zeggen en speel deze als een film af in je hoofd, enkele keren per dag. Op het moment dat je nee wil zeggen zal het je iets makkelijer afgaan.

  10. Ik ga akkoord met Blah en Zapnimf. Zeg “sorry, maar dat doe ik niet” als je gevraagd wordt om iets tegen je zin te doen.

  11. @micheleeuw
    Ik denk dat ik het er niet veel beter zou doen! Neen zeggen is toch zo moeilijk – maar bij mij zouden ze het zien op mijn gezicht en dat is ook ambetant. Ik kan het zo moeilijk wegstoppen als het me niet zint…

    @zapnimf
    Jij hebt voor 100% gelijk en eigenlijk zou ‘neen’ zeggen niet moeilijk mogen/kunnen zijn.

  12. Neen zeggen kan je leren hoor! Ik weet dat de andere dan een lip trekt wanneer je het waagt. Maar waarom zou je jezelf slecht voelen omdat je niet hebt durven weigeren?
    Probeer eerst even na te denken eer je toegeeft… win wat tijd en dan lukt het misschien wel.

  13. @ Stef :
    Jij hebt geen zo’n grote mond als ik … 🙂
    @ Margo :
    Bedankt. Ik zal er niet van dood gaan en de drank zal extra smaken. 😉
    @ Elke :
    Hé, jammer ! Ik had gehoopt je daar te zien en ‘in the flesh’ te leren kennen.
    Ik zal deze week eens gaan met het toestel.
    Jij ook ? 😀
    @ Moekemicheline :
    Eens ik eraan begin zal het wel vlot gaan, denk (hoop) ik. De eerste en/of de laatste die ik daar drink, mag ik nooit betalen dus dat zit wel goed. 😉
    @ Kris :
    Ik zal mijn best doen, voor beide, maar aangezien ik het niet gewoon ben zal het resultaat er ook maar naar zijn. 😉
    Wat jij overkwam is niet leuk, hoor.
    @ Veerle :
    Ik kan al gemakkelijk(er) neen zeggen, maar dit kwam onverwacht …
    @ Linn :
    Jij ook ? 😆
    @ Madameblogt :
    Zoals ik al aan hen ook zei : ze vraagt echt alleen als ze in de sh*t zit …
    @ Annemie :
    Ik heb ook zo’n gezicht, maar dit was aan te telefoon. 🙂
    @ Zeezicht :
    Het gaat me al wat gemakkelijker af maar deze keer is het me niet gelukt.

    @ Allen :
    Ik ben blij dat ik niet de enige ben en eigenlijk doe ik het met plezier voor haar. Ik heb mijn eerste reactie hier gezet. Dat van die soep die heet is …

Geef een reactie

