Poseren

Mijn lieve schat is gisterenavond opnieuw gaan poseren in Oostende. Hij is weer vertrokken voor enkele maanden. Tijdens de dag gaan wimg_1078.jpgerken en ’s avonds nog gaan poseren. Vertrekken rond 7u15, om in de vooravond een uurtje thuis te zijn, dan opnieuw aan te zetten en om 22 uur je te kunnen ‘flokken’ in de zetel.  Ik zou het niet meer willen/kunnen doen.

Ik heb het ongeveer 10 jaar gedaan en vond het al 2 jaar terug welletjes. Hij heeft me beloofd dat het ook voor hem zijn laatste sessie zal zijn. Hij doet het al langer dan ik en ik zie dat het hem ook begint tegen te steken. Niet dat je niet op handen gedragen word, integendeel. Iedereen is tevreden als je maar een beetje stil zit/staat/ligt/hangt. Zowel de leerkrachten als de leerlingen zijn laaiend als je eens iets anders dan de ‘gewone’ poses doet, als is het maar om je eigen verveling te doorbreken.

Het gaat zo : je komt binnen in school en tekent in. Je gaat naar de klas, zeg goeiedag tegen iedereen. Je kleed je uit, een beetje uit het zicht. In een lang hemd kom je weer tevoorschijn en wacht op instructues van de leerkracht. Ondertussen nog wat praten met de leerlingen. Je krijgt te horen wat de bedoeling is in deze les, hoe lang de poses moeten duren en je gaat aan de slag. Van zodra het tekenen/schilderen begint valt iedereen stil want ze concentreren zich op hun werk. Jij blijft in die positie tot het tijd is om een andere pose aan te nemen. Als je geluk hebt, kan je weg dromen of naar muziek luisteren. Zoniet, img_1057.jpgheb je pech en tel je de minuten af, wat zeer vervelend is. Dat je ergens jeuk zal krijgen en niet kan/mag krabben, is een gegeven. Dat je spieren zullen protesteren ook. Kramp heb ik gelukkig nooit gehad. Wat ze niet begrijpen is, dat wanneer je terug in dezelfde positie moet komen, na een pauze, je onmiddellijk terug dezelfde ongemakken voelt maar dan nog erger. Beter gewoon te blijven zoals je bent en het verdragen.

Het liefst deed ik poses van 10 minuten of minder. Ik kon me dan echt uitleven en onnozel doen. Het lastigste aan die sessies was om steeds opnieuw een interessante pose uit te vinden. 🙂 

modelstudie-001.jpg

Ik zit toch liever ’s avonds in mijn zetel, op mijn ‘oude’ dag … 😆

12 thoughts on “Poseren

  1. Toen ik nog Publiciteit/grafiek volgde kwamen er voor de praktijklessen ook soms mensen in hun nakie poseren. Ik heb die mensen altijd enorm geapprecieerd.
    ‘Dat ze dat willen, kunnen en durven’ , dacht ik telkens.
    Het zou niets voor mij zijn maar heb enorm heel veel respect voor zij die het wel doen.

  2. Dat je dat zo lang kan volhouden? Ik veronderstel dat daar dan ook een flinke vergoeding tegenover staat.
    Ik zou het nooit doen, voor geen geld. Gelukkig zijn er mensen die het wel (aan)kunnen.

  3. Die pose helemaal onderaan lijkt sapperloot geen makkie. Om eerlijk te zijn: ik zou het niet kunnen. Ben wat m’n nakie betreft nogal verlegen aangelegd.

  4. Zo open en bloot zou ik me nooit durven geven, zelfs niet voor de kunst.
    Bovendien lijkt het me vreselijk om daar gedurende een welbepaalde tijd in een krampachtige houding voor wassen beeld te gaan spelen. Ik zou kramp krijgen. En moeten plassen. Een scheet laten ook. En wie weet, wie weet zou ik wel in het vaarwater van dit heerschap terechtkomen:

  5. Ik dacht ook zo in de trend van Menck: wat als ik daar zo zou hangen en ik moet een prot laten, hahahahaha! En neen, ik ben niet trots genoeg op mijn lichaam om me zo maar in mijn blootje te zetten voor mensen die je niet of amper kent.Brrr….
    En al zou ik nog tevreden zijn met mijn eigen naaktheid, zou ik het nog niet durven, vrees ik.

    Moedig mens ben jij hoor, en je ventje ook….

  6. @ Likmevestje :
    Maar neen ! Niets van aan 😉
    De eerste keer doet het wat raar tot je merkt dat je maar een object bent.
    @ M-go :
    Jij weet waarover ik schrijf ! Er is geen durven aan, gewoon doen. Merci. 🙂
    @ Moekemicheline :
    Dat vooral ! 😆
    @ Chelone :
    Je neemt een gemakkelijker pose aan voor 1 uur dan voor 10 minuten, hé. De vergoeding ? Zeker niet om rijk van te worden en alles aangegeven ! 😦
    Zeg nooit, nooit 😉
    @ Madameblogt :
    Die viel eigenlijk nog mee, eens ik mijn evenwicht gevonden had. 🙂 Ik ben een blootloper …
    @ Zapnimf :
    Het zijn vooral de spieren en gewrichten die protesteren. Ben niet krampachtig aangelegd. 😆
    @ Linn :
    Welkom.
    Ja, als je eens iets extra wilt kopen en je verdient niet genoeg met je gewone job … Bedankt. 🙂
    @ Menck :
    Ze kijken niet naar je, maar OP je. Je bent alleen schaduw, lijnen, richtingen, massa. Je kan daar net zo goed een stoel zetten, hoor. Plassen doe je voor je begint, de rest is nijpen. 😉
    Mijn schat komt dat soms ook tegen : ze passen dan hun tekening aan, met de glimlach, want het is menselijk. 😆
    @ Blah :
    Als je een prot laat, lacht iedereen eens en doet verder. Jij blijft zitten met een rode kop. Hahaha ! Gelukkig nooit tegengekomen.
    Ik ben niet fier op mijn lichaan maar ze zijn blij dat ze alle maten & gewichten hebben als model.
    Moedig zou ik niet zeggen, maar toch bedankt !

  7. Helaba!

    Via Linn haar site op de jouwe gekomen, en zo blijft een mens lezen, he. Nu ja, kheb zelf ook 4 jaar model gestaan, vandaar dat het altijd leuk is om eens “collega’s” tegen te komen. Voor diegenen die het nog nooit gedaan hebben: dat in je nakie staan is niks, maar de spierpijn en de krampen, da’s véééél erger :)) Nog veel succes met het modellenwerk!

  8. @ Thomas :
    Welkom collega 😉
    Dat is het leuke van bloggen : je weet nooit bij wie je zal komen op het einde van de toer.
    Juist : dat naakt zijn is niets, maar sommige poses … !
    Ik poseer niet meer, maar mijn schat wel. Hopelijk nog voor enkele maanden en dat ook gedaan voor hem.

Geef een reactie

