Radio-stokje.

Ik heb van Blah een stokje gekregen dat moet gaan over jeugdherinneringen aan de radio.

Bij ons moeder thuis stond de radio altijd aan. Van zodra de eerste persoon opstond, meestal mijn moeder, werd het ‘portatiefje’ in de keuken aangezet. Pas wanneer we gingen slapen, later wanneer de tv aan ging, werd die afgezet. Altijd stond de radio op BRT 2 (Radio 2), nu nog trouwens. Een ‘grote’ radio in de eetplaats/salon is er pas veel later gekomen.

Ik weet nog, toen ik klein was, dat mijn moeder meezong met ‘oudere’ liedjes, deuntjes uit haar tijd. Ik herinner me nog dat mijn broer en/of zus en ik meezongen met de hits van toen. Dat moet een kattegejank geweest zijn ! 🙂 We stonden ook te dansen op de meeste liedjes uit de Top 30, tot we uit de keuken vlogen omdat moeder moest koken. We deden dan verder in de living tot we de tafel moesten dekken. 🙂

We luisterden naar ‘Te bed of niet te bed’ en probeerden de vragen te beantwoorden voor de kandidaten. Tijdens het ‘Nieuws’ moesten we zeer stil zijn, wat ons niet altijd lukte, tot grote ergenis van ons vader. De radio vloog dan uit, als straf. Zodra hij weg was gaan werken, zette mijn moeder het terug aan : zij moest niet gestraft worden hé. 😉

Als kind moesten we naar huis komen wanneer de straatverlichting aan ging. We zaten daarna in de keuken te Manillen met de radio zacht, terwijl mijn ouders naar tv keken in de living. We hebben daar eentje afgelachen want we dachten dat we zonder toezicht bezig waren aangezien de deur dicht mocht. Veel later vernomen van mama dat ze alles konden horen. Daarom moest de radio op zacht blijven. 😆

Een eigen radio heb ik pas gehad toen ik alleen ben gaan wonen. Wat ik wel gekregen heb voor een of andere verjaardag, was een cassettespelerke. Daarmee probeerde ik dan liedjes op te nemen van radio en tv. Ik denk nog een cassette te hebben van een van de platen die een vriendin had en die we overgenomen hadden. Ik had ook geen platendraaier, in die tijd, dus moest het zo gebeuren, want ik wou ook mijn eigen muziek hebben. 😀

Ik heb leuke herinneringen aan de radio thuis en de sfeer dat er toen was.

Nu zet ik eerder de tv aan wanneer ik niet moet werken. Die gaat automatisch aan op Eén en zo heb ik Radio Donna tot 12 uur. The best of both worlds ! 😎

Bedankt Blah voor deze leuke trip langs Memory lane.

Graag geeft ik stokje door aan Menck, die zal er zeker een mooi stukje kunnen over schrijven, aan Annemie, zij zal ook het een en ander kunnen opdiepen, en aan Moekemicheline, benieuwd wat zij hierover kan vertellen.

9 thoughts on “Radio-stokje.

  1. Pingback: Het radiostokje « Mohow

  2. Haaa, je hebt er een leuk postje over gemaakt! Kijk, en hier ook, dat gebeuren om liedjes op cassettekes te zetten, ik ben het al overal tegengekomen. Echt iets van onze generatie hè!

  3. @ Moekemicheline :
    Denk erover tijdens je verlof of ben je dan met andere dingen bezig ? 😉
    @ Zeezicht :
    Ik durf nu ook nog, uit volle borst en met luide stem, maar enkel wanneer ik alleen ben. 😀
    @ Menck :
    Ik zal het vlug eens gaan lezen, zie.
    @ Blah :
    Bedankt. We hadden niet veel anders hé : geen pc, cd of dvd.

  4. Zonet deponeerde ik een kleine reactie over dit item op de blog van Menck, en wat lees ik hier nu? Ik ben gedomme niet de enige die de liedjes opnam met mijn cassetterecorder.
    Inderdaad duidelijk een generatie-activiteit.

Geef een reactie

