Blind

Ik las daarnet het stukje van Menck over blind zijn. Dat het prachtig verteld is, zijn we al gewoon van hem : hij is een geboren schrijver, zo lijkt wel.

Maar dat beroerde toch mijn grootste vrees : blind worden. Mijn broer is al aardig op weg : hij is langzaam maar zeker blind aan het worden. Ik grap wel eens dat, zolang hij zijn pint nog ziet staan, het niet zo erg kan zijn. Dat hij me enkel nog herkent aan mijn stem, ben ik al gewoon. Maar hij zijn glas op de tast moet vinden, zoals ik laatst heb opgemerkt, doet me vermoeden dat het nu toch vlug gaat. Enkel een operatie zou hem zijn zicht kunnen terug geven, maar die gebeuren nu slechts nog maar in de USA en zitten nog in de experimentele fase. Hij heeft, blijkbaar want ik weet het niet juist, vlekken waar hij niets ziet. Die vlekken worden groter en er komen er bij. Als je juist in zo’n vlek staat, ziet hij je niet. De volgende keer zou het kunnen dat hij je zegt vb dat je rimpels bij gekregen hebt. Zeer raar. Hij is al 100 % invalide verklaard, krijgt bijstand en korting op vele visuele hulpen, heeft moeten zijn rijbewijs inleveren, …

We hebben ook 2 achterneven die dagblind zijn. Zij zijn constant verblind en zien beter in het duister. Dus ‘het’ zit in de familie.

Ik mag er niet aan denken ! Wat zou ik moeten doen wanneer ook ik blind zou worden ? Ik hou me bezig met tv/dvd kijken, pc-en, lezen, puzzelen, de poezen zien spelen, mijn auto moeten laten staan, … Ik kan me niet voorstellen dat mijn leven nog zin zou hebben. Nu ik meer en meer mijn leesbrilletje nodig heb en mijn nachtzicht begint te verminderen, word ik echt bang. Ik zou eens naar een oogarts moeten. Die zou me kunnen zeggen of het gewoon ouderdom is of …

2 thoughts on “Blind

  1. Als het al in de familie zit is die angst wel reëel en ‘soms’ gegrond! Zie mijn commentaar bij Menck…
    Blind zijn lijkt erg als je het niet bent maar ik hoor evenveel zeggen dat ‘doof’ zijn ook heel erg is. Mij lijkt het allebei even erg…graag lezen, graag naar muziek luisteren, naar het gekwetter van de vogels en het gebrabbel van de kleintjes…
    Maar volgende week bekijken we alvast alles nog door een ‘roze bril’ 😉

Geef een reactie

