De winter komt eraan !

Ik begin het nu ook te merken : het wordt kouder.
Gisteren hebben de lakens een hele dag moeten buiten hangen voor ze droog waren. De zon op de koepels geeft binnen niet meer zoveel warmte. ’s Nachts zou het durven vriezen …

Hebben we de herfststormen over geslagen ? Er hangen nog zeer veel bladeren aan de bomen. Die moeten er toch af waaien in de herfst om de planten te beschermen tegen de vorst ? De seizoenen doen raar.

Ik herinner me nog dat de eerste vorst meestal op 1 november was. Toen ik met mijn ouders mee moest naar het kerkhof, hoor ik mijn moeder nog zeggen : al dat geld voor niets. Alle bloemen stonden vervrozen op de graven. Aangezien ik er niet meer geweest ben sedert de begrafenis van mijn vader, zou ik niet weten hoe het nu is. Ik heb dat altijd geldklopperij gevonden : alsof een grotere pot op het graf zou betekenen dat je de overlede meer mist. Ik rouw met mijn hart, het hele jaar door. Niet alleen op 1 november met bloemen …

4 thoughts on “De winter komt eraan !

  1. Hewel, dat van het kerkhof, dat vind ik nu ook! Ik loop af en toe langs daar, maar op 1 november vind je mij daar niet. Dat is enkel zien en gezien worden.

  2. We hebben in onze tuin een heel goed middel om te zien of het al gevroren heeft: Oost-Indisch kers. Die gaat namelijk kapot vanaf het eerste moment dat het vriest. Voorlopig blijft die echter welig tieren dus heeft het nog niet gevroren.
    Veel graven worden maar één keer verzorgd. Ik herinner me nog dat mijn grootmoeder regelmatig het graf van haar moeder ging opkuisen. Weinig mensen deden dat en waarschijnlijk nog minder mensen nu. Het nut van een opgekuist grafmonument ontgaat me eigenlijk. Mij mogen ze gewoon verbranden en uitstrooien: gemakkelijk en geen kosten.

  3. @ Micheline :
    Mijn moeder gaf altijd commentaar op wat de mensen droegen, de bloemen die er stonden en hoe proper de graven waren 😦
    @ Annemie :
    Ik ga nooit meer naar het kerkhof. Ik herinner de doden door over hen te vertellen.
    Hier ook nog net niet.
    @ Stef :
    Mijn schat moet ook nog planten binnen zetten, voor het te laat is.
    Mijn moeder kuiste de graven ook elk jaar. Nu ze te oud te geworden is doet mijn broer of zus het, voor de familie van mijn vader. Aangezien er altijd ruzie is (het is nooit goed gedaan) vertik ik het want ik ga toch nooit.

Geef een reactie

