23 jaar …

Zo lang is het, vandaag, geleden dat mijn vader is gestorven. Hij was net 54 jaar geworden.
Hij is naar het ziekenhuis gegaan voor een operatie onder plaatselijke verdoving en 6 weken later stonden we op zijn begrafenis. Niemand heeft het zien aankomen.
De dokters en verplegend personeel verzekerden ons dat alles goed was. Het was normaal dat hij zoveel bloed moest krijgen en dat er bijna elke dag een baxter bij kwam. De ene dag konden we er gewoon bij, de volgende dag moesten we opeens beschermende kledij aantrekken voor we bij hem mochten omdat hij geen infectie mocht oplopen. Maar alles kwam goed, verzekerden ze ons. Het was pas toen er een priester aan zijn ziekenhuisdeur stond met de vraag : moest er vannacht iets met mijn vader gebeuren, of hij de laatste rechten wilde krijgen, dat ik beginnen twijfelen ben. Mijn familie dacht nog steeds dat het een voorzorgsmaatregel was, maar ik niet. Ik heb toen directe vragen gesteld aan het personeel. Zij verwezen me door naar de dokters. Dokters … meerdere ! Een duidelijk antwoord heb ik nooit gekregen.
De laatste vrijdag, ik was bezig om me klaar te maken om te gaan werken, kreeg ik bericht dat we best vlug zouden komen want hij wilde zijn kinderen nog eens zien ! Ik ben naar daar gevlogen ! Ik weet niet meer of ik zelfs gestopt heb voor de verkeerslichten. Toen ik daar aan kwam lag hij in doodszweet, was vaal van kleur en was aan het dolen. Hij herkende ons zelfs niet meer ! Ze hebben hem dan nog weggedaan voor een spoedoperatie.
De volgende dag, we mochten niet eerder terugkomen, lag hij aan de machines. Hij had weer kleur. Ik was zeer hoopvol, mijn zus niet. Zij kon niet ophouden met huilen en ik heb haar getroost en moed ingesproken, zoveel ik kon, maar het hielp niet.
De zondagochtend kwam mijn schoonbroer zeggen dat we ons niet meer moesten haasten. Ze hadden in de loop van de nacht de machines stilgelegd en hij was gestorven ! Het was voorbij !
Onze vader, mijn moeders echtgenoot, onze steun en toeverlaat, hij die de familie samen hield, hij die altijd klaar stond met raad en daad, hij die ons uit de nood hielp, hij die voor ons op kwam en ons verdedigde tegen iedereen, hij die ons voorbereid had om in de wereld te treden, hij die lachte met heel zijn mond open, hij die ons plaagde, hij die ons moppen vertelde, hij die cote-Ă -los bakte in de open haard, hij die me heeft leren auto rijden in zijn grote Mercedes, hij die mee was toen ik mijn eerste auto kocht, hij die me strafte toen (weer) te laat thuis kwam na een feestje, hij me op het rechte pad heeft gehouden, … Ik kan nog uren doorgaan … Hij was niet meer !
Wat heb ik hem gemist over de jaren. Toen mijn man en ik een huis gingen bouwen, toen ik ging scheiden, toen ik samen met mijn vriend een smederij ben begonnen, toen die relatie ook stuk ging, toen ik mijn huisje hier heb gekocht, … En dat zijn nog maar de grote gebeurtenissen. Geen Kerstavond meer allen samen gezellig thuis, geen bulderlach meer van hem, niet meer samen een pint pakken in de manege, hem niet meer tegenkomen op de koer van de Rokerij, niet meer vlug iets gaan vragen in zijn bureau, geen buffer meer tussen mijn moeder en ik, …
Ik mis hem nog steeds, zo erg …

4 thoughts on “23 jaar …

  1. Dat dit niet echt slijt….?
    Dat moet dan ware liefde geweest zijn…
    Een geschenk is het om zo’n vader te hebben gehad, anders was het gemis niet zo groot geweest…

  2. Ik denk dat het gevoel van gemis veel groter en erger is als je op jonge leeftijd je ouders verliest…want je bent er langs geen kanten klaar voor.
    Het moet lastig zijn…

  3. @ Annemiek :
    Hij had zijn gaven en zijn fouten maar we konden altijd bij hem terecht.
    @ Annemie :
    Ik was 24 jaar en ja, we waren zeker niet voorbereid en het is lastig, nog steeds. Mijn mama is nu 83 jaar. We weten dat ze geen 30 jaar meer zal leven. Het is inderdaad anders.

Geef een reactie

